w Bez kategorii

„Jeśli nie ma cię w internecie, to nie istniejesz” – z każdym rokiem powiedzenie to coraz bardziej zyskuje na prawdziwości. Setki firm przenoszą swój biznes do sieci lub od podstaw rozpoczynają w niej działalność. Ale samo „istnienie w internecie” to nie wszystko. Niezbędne jest mądre zarządzanie wizerunkiem marki. W jaki sposób tworzyć więc pozytywny i konsekwentny image firmy?

Budowanie marki w sieci – od czego zacząć?

Na początek dobrze jest opracować strategię komunikacji. Określmy, co konkretnie chcemy komunikować klientom i w jaki sposób pragniemy być postrzegani przez otoczenie, np. jako firma nowoczesna, młoda i kreatywna, a może jako solidne przedsiębiorstwo z tradycjami i wieloletnim doświadczeniem? Wybierzmy mocne strony firmy, cechy charakteryzujące, ale i wyróżniające naszą markę spośród innych. W zależności od tego, jaką strategię stworzymy, będziemy potem mogli dobrać właściwe narzędzia marketingowe, a także opracować odpowiednie komunikaty do odbiorców.

Strona firmowa to podstawa

Podstawą obecności w sieci jest posiadanie strony firmowej. Nie powinna ona ograniczać się jedynie do danych kontaktowych i krótkiej noty biograficznej, ale zawierać jak najwięcej merytorycznie wartościowych i unikalnych treści oraz zdjęć przedstawiających np. pracowników czy wnętrze siedziby. Warto pomyśleć również o blogu, na którym damy się poznać jako specjaliści w swojej dziedzinie. Wizyta na takiej stronie jest zazwyczaj pierwszym kontaktem użytkownika z marką w sieci, więc zróbmy wszystko, by wizerunek firmy budowany na jej podstawie był profesjonalny i wiarygodny.

Obecność w wyszukiwarkach

Chcąc poznać opinie na temat firmy, użytkownicy zazwyczaj rozpoczynają swe poszukiwania od wyszukiwarek. Poprzez umiejętnie prowadzone działania SEO można sprawić, by na wysokich pozycjach wyświetlały się linki do stron z pozytywnymi informacjami czy komentarzami o naszej marce. Dzięki reklamom Google Ads z kolei możemy w szybki sposób skierować użytkownika wprost do naszej strony firmowej, ewentualnie stworzonego landing page. Koniecznie załóżmy również wizytówkę w Google (profil w Google Moja Firma).

Media społecznościowe

Bardzo pomocna w budowaniu wizerunku jest obecność w social media. Dlatego polecamy aktywne prowadzenie profilu firmy w mediach społecznościowych: na Facebooku i ewentualnie na Twitterze czy Instagramie, ale także na biznesowych portalach, takich jak LinkedIn czy Goldenline. Działania te pozwolą nam na tworzenie image’u firmy aktywnej, kreatywnej i nastawionej na kontakt z klientem.

Dobra komunikacja z użytkownikami

Budując pozytywny wizerunek marki, zwróćmy koniecznie uwagę na kwestię komunikacji z użytkownikami. Odpowiadajmy regularnie na pytania i opinie użytkowników. Zdarza się, że natrafimy na negatywne, może nawet krzywdzące nas komentarze w sieci – na Facebooku, w GMF czy na forach internetowych. Dobrze jest odpowiedzieć na nie i wyjaśnić sprawę, zawsze podpisując się nazwą firmy. Co ważne, należy to zrobić grzecznie i z szacunkiem do odbiorcy, nawet jeśli użytkownik używa wulgaryzmów, bowiem najgorsze co można uczynić, to dać się ponieść emocjom i eskalować konflikt z rozmówcą. To prosta droga do wizerunkowego kryzysu. Dobrze jest także poprosić naszych stałych, zadowolonych z usług klientów o wystawienie referencji i opinii na temat naszej firmy na profilach w mediach społecznościowych czy w wizytówce Google’a.

Regularność działań

Pamiętajmy, że budowa wizerunku marki w sieci to nie jest działanie jednorazowe. Aby nasza firma postrzegana była jako profesjonalna i godna zaufania, należy o to dbać przez cały czas. Dlatego też warto regularnie umieszczać na blogu interesujące treści, monitorować sieć w poszukiwaniu wzmianek o firmie, odpowiadać na pytania i komentarze użytkowników czy publikować na portalach branżowych artykuły eksperckie.

Polecane posty

Zostaw komentarz

Zacznij pisać i naciśnij Enter, aby wyszukać

jak budować wizerunek